B2B i B2C to dwa kanały sprzedaży, pomiędzy wyborem których zastanawia się wielu przedsiębiorców. Każdy z nich posiada swoje plusy i minusy. Działają one również na nieco innych zasadach. W tym tekście odpowiadamy zatem na pytania, co różni model sprzedaży firma-firma a firma-klient indywidualny oraz podpowiadamy, w jakich sytuacjach warto wybrać dane rozwiązanie.
Kanał B2B
Kanał B2B to kanał sprzedaży Business to Business. Handel odbywa się pomiędzy dwiema firmami, a nasze produkty sprzedajemy innym przedsiębiorcom. W tym modelu sprzedażowym liczba kupujących jest mała, a wartość pojedynczego zamówienia duża. Duży jest również rozmiar zamówienia. Poprzez te cechy handel w taki sposób jest trudny lub średnio trudny do zrealizowania. Średnie lub duże jest również ryzyko związane z takim prowadzeniem naszego biznesu. Plusem jest za to możliwość zarobienia dużych pieniędzy. W perspektywie czasu handlowanie w takim stylu odbywać będzie się na małym, relatywnie zamkniętym rynku, a my współpracować będziemy ze stałymi klientami. Wpływ na złożoność biznesu prowadzonego B2B ma również fakt, że o danym zakupie decyduje wiele osób, a my przez czas trwania relacji biznesowej, musimy wchodzić w interakcję z naszymi kontrahentami np. uzgadniając warunki współpracy czy reagując na różne wydarzenia. Pozyskiwanie klientów w tym modelu odbywać się będzie poprzez wyszukiwanie odpowiednich klientów oraz nawiązywanie z nimi długotrwałych relacji.
Kanał B2C
Drugi kanał sprzedaży, jakim jest Business to Customer, ma nieco inną charakterystykę. Liczba osób kupujących nasze produkty jest duża, a wartość i rozmiar zamówień są małe. Również ryzyko związane z takim handlem oraz poziom trudności są małe lub średnie. Na rynku funkcjonuje wielu podobnych do nas przedsiębiorców oraz wielu klientów, którzy są zainteresowani naszymi produktami. Proces zakupowy podejmowany jest jednoosobowo przez nich samych. Te wszystkie kwestie przekładają się na nieco niższe potencjalne zarobki. Klientów indywidualnych pozyskiwać będziemy poprzez media internetowe i masową reklamę taką jak reklamy internetowe, marketing szeptany, reklamy produktowe itp.