Sklep internetowy jest dziś narzędziem, bez którego żadne przedsiębiorstwo sprzedające asortyment, nie wypłynie na szerokie wody. O jego założenie jest dziś niezwykle łatwo. Wystarczy wybrać się do najbliższego specjalisty lub w sposób bardziej praktyczny, zlecić mu takie zadanie internetowo.
Niektórzy jednak myślą, że stworzenie witryny w sieci jest kwestią uniwersalną. Zapomina się przez to o kluczowych czynnikach, które dla zwykłego użytkownika odwiedzającego sklep są bardzo ważne.
Nazwa sklepu oraz jego grupa docelowa
Z każdym przedsiębiorstwem jest tak, że tworzy się go z myślą o ludziach. Niemożliwe jest natomiast stworzenie firmy idealnej dla wszystkich. To samo tyczy się sklepów internetowych, będących mniejszą lub większą częścią działalności.
Przed założeniem sklepu należy zadać sobie pytanie, jaka jest nasza grupa docelowa. Sprzedaż produktów często jest skupiona na określonym kierunku. Nie możemy jednoznacznie sprzedawać obuwia na szpilkach i akcesoriów budowlanych, gdyż nie będzie wtedy wiadomo, do jakich konkretnie osób kieruje się sklep. Taka sama zasada tyczy się również wieku, płci czy zainteresowań.
Pod konkretną grupę docelową dobierana jest nazwa firmy. Warto zastanowić się nad nią nieco dłużej po to, by była ona intuicyjna i łatwa. Ważne jest, aby firma prowadząca sklep internetowy o danej nazwie, posiadała taki sam adres URL i domenę. Ma to głównie na celu wspomaganie ewentualnego pozycjonowania, ale i orientację użytkownika w temacie.
Struktura sklepu
Choć niektórzy uważają inaczej, to tworzenie sklepów internetowych można uznać za sztukę. Co prawda, obecnie mamy już do tego znacznie precyzyjniejsze narzędzia, jak chociażby systemy CMS. Umożliwiają one graficzne tworzenie strony, przez co łatwiej jest edytować poszczególne elementy.
Nie mniej jednak, każdy specjalista do spraw witryn internetowych musi posiadać wysoką wyobraźnię i być kreatywnym. Ważne jest, aby stworzyć prostą witrynę, jednocześnie zawierającą wszystkie, potrzebne informacje. Przejrzysty pasek menu, ograniczona ilość grafik i proste opisy to kluczowe elementy, pozwalające uzyskać zamierzony efekt. Korzystanie z tych rad ma wpływ zarówno na odnajdowanie się samych użytkowników (co potwierdzają badania UX), jak i na funkcjonalność strony i jej szybkie ładowanie.
Promocja i marketing
Już podczas pisania strony powinniśmy myśleć o poszczególnych technikach promocji w sieci. W ich skład można zaliczyć różnego rodzaju newslettery, możliwość rejestracji i zniżek dla zalogowanych klientów czy samo pozycjonowanie.
To ostatnie jest zdecydowanie najważniejsze w kontekście wyszukiwania w sieci. Wytyczne do pozycjonowania nie są trudne, jednak jest ich dużo. Z tego względu, najlepiej już na początku dostosować platformę do wszystkich norm, co bezpośrednio przełoży się na lepsze traktowanie przez algorytmy wyszukiwarek.
Oprócz tego, sklepy internetowe można promować płatnie na różnych mediach społecznościowych. Do nich należą obecnie dwa najpopularniejsze serwisy Facebook i Instagram.