Usługi poligraficzne oferuje wiele firm, konkurencja w tym zakresie jest więc bardzo duża. Często organizowane są przetargi na druk, na przykład ulotek, katalogów oraz innych materiałów promocyjnych. Generalnie istnieje kilka trybów postępowań przetargowych, z którymi warto się zapoznać.
Tryby przetargów
Jeśli chodzi o rynek zamówień publicznych, jest on bardzo rozległy, istotą jest wyróżnianie się na tle konkurencji i złożenie ciekawszej oferty. Podmioty gospodarcze walczą o zdobycie nowych klientów, często jednocześnie ubiegając się o pozyskanie nowych źródeł finansowania. Podobnie wyglądają przetargi na druk, pierwszym z trybów jest przetarg nieograniczony. W pierwszej kolejności wystawia się publiczne ogłoszenie, oferty mogą składać wszystkie podmioty, które mogą i chcą zyskać nowe zlecenie. Przetarg ograniczony rozpoczyna się tak samo, jednak wszyscy zainteresowani składają wniosek o dopuszczenie ich do udziału. Dopiero po otrzymaniu zaproszenia do udziału w przetargu, mogą przedstawić swoją ofertę. Ostatnim trybem są negocjacje z ogłoszeniem, złożone w pierwszej fazie oferty wstępne nie zawierają ceny. Dopiero w kolejnym kroku dochodzi do ustalenia kosztów i zaproszenia do składania ofert właściwych wyłącznie podmioty wybrane przez Zleceniodawcę. Czego najczęściej dotyczą przetargi na druk? Tak naprawdę bywa z tym różnie, najczęściej są to oferty na wydruk książek, broszur, prowadzenie kampanii informacyjno-edukacyjnych, projekt i realizacja zamówienia na gadżety reklamowe. W drodze przetargu można zyskać naprawdę ciekawe kontakty i korzystne ceny poszczególnych usług poligraficznych.
Jakie dane wskazywane są w ogłoszeniach przetargowych?
Zleceniodawcy podają najważniejsze informacje, podobnie wyglądają przetargi na druk. Wskazany jest tytuł, czyli obszar usług do wykonania. Na przykład wydruk zaprojektowanych już katalogów, czy wykonanie projektu nowego logo. Widoczna jest ponadto data publikacji oraz termin składania ofert – tutaj nie ma konkretnych wytycznych, jaki ma to być okres. Wskazywany jest także region, czasami do składania ofert zaprasza się wykonawców z całej Polski. Czasami zleceniodawcy mają określony z góry budżet, jego maksymalny pułap. Na niektórych portalach z ofertami przetargowymi podgląd mają wyłącznie podmioty zarejestrowane i te, które opłaciły specjalny pakiet. Tylko spełniając te dwa warunki mogą zapoznać się z treścią ogłoszenia. Przetargi na druk zazwyczaj cieszą się dość dużą popularnością, często nawiązywana jest nawet długofalowa współpraca. Jest to szczególnie opłacalne, gdy zleceniodawcą są podmioty publiczne, na przykład szkoły, uczelnie, biblioteki, urzędy gmin i inne instytucje. Pierwszą kwestią, którą bierze się pod uwagę przy ostatecznym wyborze jest cena realizacji, a następnie jej termin. Przy środkach publicznych wszystkie koszty muszą być odpowiednio udokumentowane, więc rzetelność jest na wagę złota. Dużo informacji dostarczają opinie pozostawiane w Internecie, mogą one świadczyć o profesjonalizmie wykonawców.