Jedną z najważniejszych decyzji, jakie należy podjąć otwierając sklep internetowy, jest wybór odpowiedniego silnika, czyli oprogramowania do jego obsługi. Na rynku dostępnych jest kilka różnych rozwiązań, do których zaliczają się silniki open source, rozwiązania abonamentowe oraz silniki dedykowane.
Czym różnią się silniki sklepów internetowych?
Oprogramowanie do obsługi sklepów internetowych różni się przede wszystkim funkcjonalnością oraz ceną zakupu – silniki open source są darmowe, z kolei za ich odpowiedniki abonamentowe oraz dedykowane musimy zapłacić licencję lub jednorazową kwotę zakupu.
Oprócz ceny, wybór odpowiedniego rozwiązania powinien być podyktowany możliwościami wprowadzania zmian oraz funkcjonalnością oferowaną przez konkretne oprogramowanie. Warto starannie rozważyć wybór silnika, gdyż jego zmiana na inny jest bardzo pracochłonnym i czasochłonnym przedsięwzięciem.
Oprogramowanie sklepu internetowego i jego rodzaje
Jednymi z najpopularniejszych silników sklepów internetowych są rozwiązania open source. Są to gotowe, bezpłatne rozwiązania, które wystarczy pobrać, zainstalować na własnym serwerze i korzystać z ich funkcjonalności. Istnieje także możliwość dokupienia dodatkowych modułów, które pozwolą podnieść ich możliwości. Do najpopularniejszych silników open source należy m. in. PrestaShop, z którego korzysta ponad 52% polskich sklepów internetowych.
Alternatywą dla darmowego oprogramowania jest jego abonamentowy odpowiednik bazujący na licencji SaaS. Z jego funkcjonalności można korzystać po uregulowaniu abonamentu, który może być jednorazowy, miesięczny lub roczny. Do tego typu oprogramowania zaliczają się m. in. Shoper, esklep od home.pl, Sky-Shop, Sote Shop i inne. Silniki abonamentowe posiadają rozbudowaną funkcjonalność, aczkolwiek nie są rozwiązaniem idealnym jeśli chodzi o niezależność i możliwości wdrażania niestandardowych rozwiązań.
Najlepiej dostosowanymi do indywidualnych preferencji klienta są natomiast silniki dedykowane, czyli oprogramowanie pisane na zlecenie przez programistów. Pozwala to na stworzenie szytego na miarę, funkcjonalnego rozwiązania, które będzie optymalnie dopasowane do potrzeb konkretnego biznesu. Ich zasadniczą wadą jest jednak dość wysoka cena zakupu.